Mészáros Márta: Utolsó jelentés Annáról

Mészáros Márta az Utolsó jelentés Annáról című új filmje nagyszerűen illeszkedik a Kossuth-díjas rendező eddigi filmjeinek sorába, hiszen ezúttal is egy női sors elevenedik fel a vásznon. A híres Napló-trilógia és a Nagy Imre-film után továbbra is a huszadik századi magyar történelemben keresi hőseit. Ez alkalommal annak a Kéthly Annának az életét ismerhetjük meg, akit a rendező szerint senki sem ismert igazán, pedig valójában egy sokszínű, érdekes nő volt, lenyűgöző egyéniséggel. Az utolsó jelentés azonban nem pusztán egy történelmi film. Nem Kéthly Anna kivételes politikai pályafutására fókuszál, hiszen főszereplőit nem csak a fontos történelmi pillanatok átélése közben láthatjuk, hanem megismerhetjük magánéletüket is. Így a rendező nagy hangsúlyt fektetett az emberi sorsokra, a magánélet és a korabeli hétköznapok bemutatására. A filmben jelentős szerepet kapnak a szerelem és a hitvallás, a mindennapos árulások és a kivételes hűség összecsapásai.
A filmnek fontos elemei a kalandos életutakra jellemző krimiszerű izgalomkeltés és a szerelmes filmek felkavaró érzelemgazdagsága.

Rendező: Mészáros Márta
Forgatókönyv: Pataki Éva, Mészáros Márta
Operatőr: Novák Emil
Írói konzultáns: Szekér András
Konzultáns: Jancsó Miklós
Zeneszerző: Kovács Ferenc
Vágó: Csákány Zsuzsa
Hangmérnök: Sipos István
Látványtervező: Banovich Tamás
Jelmeztervező: Jancsó Katalin
Maszkmester: Márta Magdolna
Fotó: Gáspár Miklós
Gyártásvezető: Bene Krisztina
Line Producer: Tarr Erika
Producer: Sándor Pál
Gyártó: Hunnia Filmstúdió

Szereplők: Eszenyi Enikő, Fekete Ernő, Kováts Adél, Cserhalmi György, Hámori Gabriella, Czinkóczi Zsuzsa, Máté Gábor, Seress Zoltán, Beata Fudalej, Gáspár Tibor, Hollósi Frigyes, Ladányi Jákob

2009, színes magyar játékfilm, 35 mm

          

 

Szekeres Csaba, John Oates: Örvény

Ott álltunk egy düledező épület előtt. Ő arra gondolt, hogy ez a ház elég ok arra, hogy a gyámügy ne vegye el tőle a gyerekeket, én pedig arra, hogy ez az épület lesz az utolsó csepp a pohárban, amiért mind a hat gyerek állami gondozásba kerül.

   

Szekeres Csaba, John Oates: Három gyerek három sors

"Letépem a körmöd!" Egy majd' négyéves gyerek mondta dühösen a tizenhét éves testvérének, amikor az nem engedte szétdobálni az iskolai könyveit.
Nincs tapintat, nincs cinkos egymásra kacsintás, nincs önfeledt nevetés ebben a gesztusban. Csak a nincs van. A játék szomorú elmúlása.

   

Dési András György, Móray Gábor: Az utolsó kép

Két kis bolt magányos tulajdonosa, a kölyökképű Fotós és az idősödő Fodrásznő esténként egy lopott órát tölt együtt: különös történetekkel szórakoztatják egymást. Ám az egyik történet valóságosnak bizonyul, és magával sodorja őket – a tragédiába vagy a happy endbe…

   

Schwechtje Mihály: Ünnep

A film korunk jellemző nagyvárosi problémáját, a magányt mutatja be egy érett nőnek és egy tíz éves fiúnak a történetén keresztül. A rövidfilm a magányhoz úgy közelít, hogy bemutatja a nőnek a pótcselekvését, amit az egyedülléte ellen talál ki.

   

Sopsits Árpád: Exitium (Ritmusok V) – A pusztulás hangjai

A film főszereplője egy zeneszerző, aki archív felvételeket néz és hallgat a pusztulás különböző formáiról: tömeggyilkosságok, háborúk, holocaustok, társadalmi katasztrófák, és eközben a bennük föllelhető, felismerhető hangzásokat, ritmusokat megpróbálja lekottázni.

   

Sopsits Árpád: A hetedik kör

A film a gyermeki lélekben bujkáló kétségbeesésről, az egyre érthetetlenebb és durvább egymás- és önpusztításról szól. Nagyon megszoktuk és szeretjük azt hinni, hogy a gyermekek ártatlanok, holott a gonosz bennük is ott lakozik, és kiszolgáltatottságuk, manipulálhatóságuk miatt akár áldozatokká is válhatnak (lásd egyes szekták, sátánizmus).

   

Zilahy Tamás: Napfogyatkozás (Túl az egészen)

Telik, ahogy múlik.
Amúgy meg jó, sőt túl jó.
Kánikula, de aztán besötétedik.
A végére meg minden világos lesz.

Fiatal fiú és lány évődik forró nyári napon egy balatoni villában.
Amíg a fiatalok zuhanyoznak középkorú, jó karban lévő férfi érkezik észrevétlenül, majd terrorizálni kezdi a két fiatalt. Ördögi terve szerint arra fogja őket kényszeríteni, hogy a napfogyatkozás alatt, szeretkezés közben a napba nézve – megvakuljanak.

   

Jeles András: Párhuzamos halálrajzok

Tényfeltáró dokumentumfilm

A film két, azonos szinten feldolgozott élethelyzet, illetve eseményláncolat: az első tömb az Olaszliszkán nemrégiben gyermekei jelenlétében halálra vert tiszavasvári ornitológus, tanár Sz. Lajos esetét kívánja dokumentálni, a párhuzamos történet pedig egy 13 éves leukémiás kisfiú és szüleinek kálváriáját, majd a gyermek halálának körülményeit próbálja ábrázolni egy fővárosi gyermekklinikán.

   

Bereményi Géza: Irodalom

Egy 20 éves író, induló irodalmi tehetség azzal tölti napjait, hogy otthon az írógépénél ülve lázasan keres egy novella témát. Egyszer csak kitalálja: egy kémről kéne írnia, aki Budapesten bujkál.

   

Faur Anna: Lányok

A film egy megtörtént bűncselekményt dolgoz fel: két tizenéves lány meggyilkolt egy taxisofőrt.

   

Pacskovszky József: Igazi halál

Örkény István kisregénye nyomán

Örkény István kisregénye nem csak a halálról szól. Sokkal inkább az életről. Arról, hogy kinek milyen előnyökkel jár(hat) másvalaki halála. Hova fordul a lélek, mivé lesz a jellem, erkölcs – ha az életben maradottaknak oly nagy előny lehet, ha valaki végleg eltávozik.

   

Szőke András: Hasutasok

Négy régi jó barát – a rendszerváltásig mindnyájan vasutasok – a leépítések áldozatai lesznek. Sok évvel ez után, amikor már a régi állomást is elhordták, Honos falu egykori állomásfőnöke Béke Dezső (Szarvas József) értesítést kap a városból, hogy menjen be az állomás irodájára.

   

Sándor Pál: Noé bárkája

Egy pesti bérház – a Noé bárkája. Egy öregember, Stock Ede (Garas Dezső), aki egyedül neveli unokáját. Egy barátság – sok évtizedes – Tálas Auréllal (Kállai Ferenc), aki 15 éve nem mozdul ki a házból. És egy TV vetélkedő, melyben 5 millió forintot lehet nyerni az ország legjobb nagypapájának.

   

Szász János: Ópium - Egy elmebeteg nő naplója

1913 Magyaroroszág. Brenner József (Ulrich Thomsen) író-orvos története egy újkori Faust-történet. Brenner orvosként dolgozik a múlt század eleji elmegyógyintézetben. Már hónapok óta írói válságban szenved, egy sort sem képes papírra vetni. És közben a morfium rabjává válik. Egy nap új beteget bíznak rá, a huszonnyolc éves Gizellát (Kirsti Stuboe). Az elmebeteg nő viszont csak ír és ír, ő saját naplója rabja, nem képes letenni a tollat. A fiatal nőn mind jobban elhatalmasodik a kényszerképzet, hogy egy idegen, gonosz erő költözött belé.

   

De kik azok a Lumnitzer nővérek?

A film két hőse, Olivér és Ficskó két elkötelezett étteremkritikus, aki szenvedélyesen harcol a konyhaművészet becsületéért és színvonaláért, vitriolos hangon ostorozza a szakma kontárait és kufárait. A sértett vendéglősök bosszút esküsznek ellenük.

   

Minusz

A lakótelepi panelházban elsején elzárják a gázt. A lakóközösség tartozik a Gázműveknek. Mikor a nyolcadik napon, az önkormányzati illetékeskkel való találkozás után világossá válik, hogy senkire sem számíthatnak, Gáspár, a kétgyermekes apuka egy családi veszekedést követően kétségbeesett ötletteláll elő: tüzifát hasogat a karácsonyfából és tüzet rak a gyerekszobában.

   

Ég Veled!

Pacskovszky József legújabb filmje, előző alkotásainak, A mi szerelmünk-nek és A boldogság színé-nek vonalát folytatja. A csillagok és a Föld között játszódó történetek füzére erőteljes, színes képi világban jelenik meg. Lírai? Groteszk? Ironikus? Csak annyira, amennyire a világ az...

   

A 639. baba

Egy magányos férfi éli kellemes életét, jön-megy a munkahelye és kényelmes lakása között, mindaddig, amíg fura események ki nem zökkentik a napi rutinból. A történet színhelye a jövő, de játszódhatna akár a múltban is.

   

Ritmusok

Ez a film arra tesz kísérletet, hogy különböző ritmusok segítségével mondjon el klasszikus, narratív történeteket, csak lábakon keresztül.

   

Le a fejjel!

A film története a középkorban játszódik, de ezt nem kell komolyan venni. Van egy ország, ahol egy kissé lökött király uralkodik. Ez nem kelt különösebb feltűnést, ugyanis itt nagyjából mindenki lökött.

   

Macerás ügyek

A történet maga egyszerű, inkább a jellemek fontosak. Van egy nő, akit elzülleszt a szerelem, egy fiú, aki ebbe a nőbe szerelmes, de ez az érzés olyan felkavaróan erős, hogy a beteljesülésért képes az egész személyiségét megváltoztatni. A fiúnak van egy nagyon jó barátja, akinek el kell döntenie, hogy meleg-e vagy csak túlságosan szereti a barátját.

   

Moszkva tér

1989 április 27 van, Petya tizennyolcadik szülinapja. A Moszkva téri nagy óra fél kilencet mutat, fiatalok ácsorognak a téren, várják a bulicímeket. Kigler kezében orosz pezsgő durran, Petya beleiszik az üvegbe, orrába fut a szénsav, Royal csúnyán kiröhögi… Csömör megszerezte a címeket, indulhat az este. Fel a Szabhegy tetejére, aztán át a várba, buliról-bulira, végig a városon. Hajnalban vissza a Moszkvára hamburgerezni, aztán kopás haza.

   

Felhő a Gangesz felett

Juli és András életük egy magányos, elkeseredett pillanatában ismerkedik meg egy budapesti utcán, amikor épp mindkettőjüknek leküzdhetetlen, fájó szüksége van valakire. András, a zseniálisnak tartott computer-programozó sok éve kábítószerfüggő, s többszöri sikertelen leszokási kísérlet után a történet elején elhatározza, hogy végez magával. Juli kezdő színésznő. Már hosszabb ideje vergődik egy kilátástalan kapcsolat hálójában.

   

Chico

Ez egy kalandfilm. Mondhatnánk: ideológiai kalandfilm, de igazi kalandokkal, forradalmakkal és háborúkkal, országokon és földrészeken át. Nagy utazás – rohanás a hit és az önazonosság nyomában. Hősünk félig magyar, félig spanyol, félig katolikus és félig zsidó, Latin-Amerikában született és nevelődött meggyőződéses kommunistának.

   

Esti Kornél csodálatos utazása

1933-ban Esti Kornél, a neves író vonattal németországi felolvasó körútra indul. Az utazás során érzékelt baljós jelek nyomán emlékezetébe idézi első útját a tengerhez 1903-ban.

   

A részleg

Weisz Gizellát behivatja a főnöke és közli, hogy megnyerte a pályázatot, eredményes munkájának és franciaországi tanulmányútjának köszönhetően őt nevezik ki a részlegbe. Kísérőjével máris indulnia kell. Dzsippel, vonattal, busszal, hegyi hajtányon, gyalog mennek. Útközben a civilizáció minden kellékét elveszik Gizitől.

   

Sose halunk meg

Tordai, a színész mindig ott van a lovin és megint veszít. Hirtelen megjelennek kamaszkori emlékképei a hatvanas évek, mikor nagybátyjával, Gyuszi bácsival egyszer temérdek pénzt nyertek. A vállfákkal vásározó nagybácsival ment ki először az ügetőre, és vele járták a vidéki vásárokat.

   

Eldorádó

1945, Teleki tér. Monori, a piac királya újranyitja a boltot. Életelve: akinek aranya van, annak mindene van. Neki van. Lánya hazatér Bécsből, és fiút szül. Monori két marék ékszer árán megszabadul a vejétől, az unokát ezentúl ő neveli a feleségével.

   

Miss Arizona

1919. Budapest. A különítményesek megölik a dúsgazdag zsidó ékszerészt. Feleségét, Micit, az énekesnőt és kisfiát Rozsnyai, a zenész megmenti. Olaszországba menekülnek. Járják Itáliát, énekelnek-táncolnak.

   

Szamárköhögés

1956 októberének vége Tomi és Annamari boldog, hogy nincs tanítás. Apa hazajön a munkából, és izgatottan meséli, hogy felpofozta a kollégáját. A nagyi szerez egy vekni kenyeret, ugyan átfúrta két puskagolyó, de van mit enni. A nagyi balodali, de a többiek egyáltalán nem tudják mit kezdjenek ezzel a forradalommal. Az amerikai rokonoknak telefonon, virágnyelven számolnak be, adnak helyzetjelentést.

   

Szerencsés Dániel

1956 december. A tizenhat éves Szerencsés elindul a határra Amerikába készülő szerelme után. Angeli Gyurival megy, akinek a fegyveres harcban való részvétel miatt menekülnie kell.

   

Ripacsok

Salamon és Stock időtlen idők óta együtt lép fel a kabaréban. Egy háromszárú nadrágban éneklik, hogy „Egyedül nem megy”. Salamon váratlanul lecseréli Stockot egy fiatal táncos lányra.

   

Psyché I-II (Nárcisz és Psyché)

Romantikus szerelmi vízió az én- és a mindig újat keresésről, a beteljesületlen szenvedélyről, a vágyódásról, az ember integritásáról. Psyché, Lónyay Erzsébet és Nárcisz, Ungvárnémeti Tóth László története száz év (1813-1914) történelmi korszakain át, miközben a hősök egyetlen percet sem öregednek. A történelem és a lélek párharcába belép a kínlódva szerető-romboló harmadik is, Zedlitz báró.

   

A kis Valentino

Sz. László húszéves kocsikísérő. Egy napon életében először nem adja postára a hivatalosan rábízott összeget. Nem megy be dolgozni, cselleng és szórja a pénzt. Csupa olyasmire költ, amit kocsikísérői fizetéséből nem engedhetne meg magának.

   

Budapesti Mesék

Egy villamosroncs életre keltésének kalandján keresztül tárulnak elénk a háború utáni Budapest harminc évének allegorikus képei. Néhány Dunaparton lézengő ember egy felborult villamost talál.

   

Apám néhány boldog éve

Mint egy mese: A fiú emlékezik az apára, a családra, a „boldog évekre” a háború után. Az ostrom után az emberek feljöhetnek a pincéből. Török gyógyszerész a gyári zenekarral boldogan játssza a G-moll szimfóniát.

   

Szépek és bolondok

A korosodó, magányos Ivicz – valaha kitűnő pék volt, ma kenyérkihordó –, a hétvégeken viszont vidéki NB/III-as meccseken futbalbíró. Szigorú, megvesztegethetetlen, a pályán ő az úr.

   

Herkulesfürdői emlék

1919, a Tanácsköztársaság leverése után, egy szanatóriumban, valahol a hegyek között. A fehérterror elől női ruhában menekülő Kövesi János jelentkezik ápolónőnek a Wallach Szanatóriumba.

   

Déryné, hol van?

A film a pályája csúcsán álló, már hervadó színésznő három napját meséli el. A félhomályos színházfolyosón Déryné a tükörbe néz: mindent tud már a színészetről, ám az idő ő szépségét is kikezdte.

   

Régi idők focija

A némafilmek stílusát idézve: a húszas években Pesten. Minarik Ede mosodásnak „kell egy csapat”.

   

Bohóc a falon

Három tizenéves fiú egy üres balatoni házba menekül a zuhogó eső elől. A tulajdonosok váratlanul megérkeznek, de csak kettőjüknek sikerül lelépni. Kiki a kamrában reked.

   

A tizedes meg a többiek

A II. világháború utolsó napjaiban Molnár tizedes megszökik a zászlóalj gránátokba rejtett zsoldjával, menekül. Egy kastélyban talál menedéket. Itt fut össze néhány hozzá hasonlóan szökevény magyar katonával. Albert, Drexler báró előkelő modorú inasa a gondjukat viseli.

   

Germinal

A XIX. században egy francia kisvárosban Etienne Lantier és bányásztársai napi 12 órát dolgoznak az éhbérért Maheu csapatában. Etienne itt ismerkedik meg Catherine-nel, és mély szerelem alakul ki közöttük.

   

Két félidő a pokolban

Egy ukrajnai táborban esélyt kapnak a munkaszolgálatosok: Hitler születésnapja alkalmából összemérhetik erejüket egy futballmérkőzésen a német katonák válogatottjával az életükért. A németek Ónodi II-t, a volt futballcsillagot jelölik ki.

   

Ház a sziklák alatt

Kós Ferenc elgyötörten érkezik haza a szovjet hadifogságból. Balatonfelvidéki házában próbálja újrakezdeni az életét.